Top 10 Metaverse aandelen 2023

Hier en daar zijn er nog wat onduidelijkheden over de betekenis van de metaverse. Maar een ding is zeker, de metaverse bestaat al en wordt alleen maar groter. Nu zul je je afvragen; Hoe wordt de metaverse groter? Welke bedrijven zijn bezig met de metaverse? En wat zijn de beste metaverse aandelen? Deze vragen ga ik kort en krachtig beantwoorden, dus lees verder!

Hoe wordt de metaverse groter?

Met hoe wordt de metaverse groter, bedoel ik hoe gaan er meer mensen de virtuele layer over de fysieke wereld gebruiken, dit kan door middel van Virtual Reality of Augmented Reality. Door middel van Virtual Reality stappen mensen letterlijk in een virtuele wereld, denk aan RecRoom of Roblox. Door middel van Augmented Reality wordt de fysieke wereld van een mens aangepast met virtuele elementen, denk aan Snapchat filters.

Om ervoor te zorgen dat de metaverse groter wordt zijn er een aantal basis elementen die moeten groeien:

Computing power & connectivity

Er is enorme computer kracht nodig om een sterk visuele werelden te kunnen tonen op een klein device als een VR-bril, en dit is eigenlijk nog de kleinere uitdaging. De grotere uitdaging is computing power in combinatie met connectivity, een belangrijk aspect van de metaverse zijn de sociale connecties die ermee gemaakt kunnen worden. Dit betekent echter wel dat een klein device zoals een VR-bril het voor elkaar moet kunnen krijgen om een sterk visuele wereld te kunnen draaien en daarbij ook nog real-time moet kunnen communiceren met duizenden spelers in één virtuele wereld.

Augmented Reality (AR)

De kracht van AR zit hem in het kunnen ondersteunen van een mens in het dagelijks leven, dit zijn de hologrammen die je al jaren ziet in sci-fi films. AR zal naar verwachting daardoor ook veel meer gebruikt worden dan VR, omdat het je niet afsluit van de echte wereld, maar hierin juist een ondersteunende factor is. Er moeten op het gebied van AR enkel nog goedkopere en compactere devices ontwikkeld worden + er zijn wat wetgeving zorgen, aangezien een AR-bril in principe alles filmt.

Virual Reality (VR)

VR richt zich meer op volledige immersie, levensechtheid in een virtuele wereld. VR geeft eigenlijk het beeld van de metaverse zoals die in de film Ready Player One geschetst wordt, waarin mensen meer leven in een virtuele wereld dan in de echter wereld. Belangrijk voor VR is net zo goed goedkopere en compactere devices, maar ook heel belangrijk, sterke accessoires die de levensechtheid van de wereld vergroten.

Artificial Intelligence (AI) & Software

AI gaat de software toepassingen voor de metaverse een stuk eenvoudiger maken. Zoals nu blijkt in Roblox is de kracht van een virtuele wereld de user-generated content. Zonder user-generated content is het bijna onmogelijk om de wereld interessant te houden met een aantal honderd developers. Er moet een gigantische stroom aan content op het platform komen die niet te onderhouden is door een aantal developers. Wat betekent dat ieder zijn of haar eigen huis / wereldje moet kunnen bouwen zonder dat ze een achtergrond hebben in programmeren etc. Dus zijn AI-toepassingen waarmee je met simpele taal kan laten weten wat je wilt bouwen extreem belangrijk.

Verder zal AI de AR-toepassingen ondersteunen een voorbeeld hiervan is dat je AR-bril onthoudt wat er in je huis ligt, zodra je vraag waar je sleutels zijn geeft de bril je een route naar je sleutels. Bij dit soort toepassingen zijn AI uitermate belangrijk.

Blockchain

Blockchain is voornamelijk belangrijk voor informatie validatie, interoperabiliteit en eigendommen. Er is niets verschrikkelijkers dan een stuk virtueel land bezitten, hierop je eigen wereld bouwen waar je een inkomen mee kan maken en vervolgens gehackt worden en alles kwijt te zijn. Virtuele eigendommen gaan groter worden dan ooit te voren en hiervoor is een extreem veilige technologie nodig, waarmee je ervan verzekerd bent je eigendommen niet kwijt te raken. Maar ook een technologie die ervoor zorgt dat jij jouw assets overal uit kan trekken, kan verkopen en dat geld weer in een nieuwe wereld of spel kunt stoppen. Voor nu is blockchain daarin de meest logische oplossing. Echter moeten veel virtuele werelden dit nog adopteren.

Zodra deze elementen grotere ontwikkelingen ondergaan en meer toepassingen krijgen zal de metaverse groeien.

Top 10 metaverse aandelen

Zoals je hierboven leest zijn er een aantal belangrijke elementen die nodig ontwikkeling nodig hebben om de metaverse te laten groeien. Bedrijven die hierin ontwikkelingen maken zullen dus ook het meest profiteren van de groei van de metaverse. Gebaseerd op de elementen hierboven is er een top 10 metaverse aandelen uitgekomen:

  1. Nvidia
  2. Roblox
  3. Microsoft
  4. Meta
  5. Qualcomm
  6. Autodesk
  7. Google
  8. Apple
  9. Unity
  10. Snapchat Inc.

1. Nvidia

Gefocust op Computing power, AI & Software

Aangezien de metaverse een netwerk is van real-time rendered 3D ruimtes en layers gefocust op sociale connecties, zou het niet gek zijn als Nvidia de grote winnaar gaat worden. De real-time rendered 3D ruimtes en layers zullen namelijk grotendeels op Nvidia’s graphic precessing units (GPUs) gedraaid worden in elk device. Wat betekent dat Nvidia’s hardware een gigantische rol gaat spelen in de groei van de metaverse.

  • Grafische technologieën: NVIDIA’s GPU’s zijn van cruciaal belang voor grafische prestaties in AR, VR en MR-toepassingen. Ze leveren krachtige rekenkracht en renderingmogelijkheden, waardoor realistische en meeslepende visuele ervaringen mogelijk worden.
  • NVIDIA Omniverse: NVIDIA Omniverse is een platform voor virtuele samenwerking en simulatie dat gericht is op het creëren van een metaverse-achtige omgeving. Het stelt gebruikers in staat om in realtime samen te werken aan virtuele projecten, waaronder ontwerpen, simulaties en visualisaties.
  • VRWorks en ARWorks: NVIDIA heeft software development kits (SDK’s) genaamd VRWorks en ARWorks ontwikkeld om ontwikkelaars te helpen bij het optimaliseren en verbeteren van VR- en AR-ervaringen. Deze SDK’s bieden tools en technieken voor grafische rendering, 3D-audio, fysieke simulatie en tracking.
  • AI en machine learning: NVIDIA’s expertise in AI en machine learning wordt gebruikt om AR, VR en MR te verbeteren. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van deep learning-algoritmen voor het verbeteren van beeldherkenning, objecttracking en ruimtelijke bewustzijnstechnologieën.
  • Holodeck: NVIDIA Holodeck is een platform voor samenwerking en simulatie in VR dat wordt gebruikt voor ontwerp- en engineeringdoeleinden. Het stelt teams in staat om virtuele modellen te creëren, te verkennen en te ervaren in een immersieve omgeving.

2. Roblox

Gefocust op Connectivity & VR

Roblox is een virtuele wereld, gericht op sociale netwerken en content creatie. Het is de grootste virtuele wereld momenteel en een van de mooiste metaverse voorbeelden.

Wat begon als een gaming platform is uitgegroeid tot een virtuele wereld waar concerten worden gegeven door grootheden als Lil Nas X en David Guetta.

Roblox heeft 200 miljoen maandelijkse gebruikers & de gemiddelde gebruiker spendeert 2,6 uur per dag in Roblox! Daarnaast trekt Roblox grote bedrijven als Nike en Tommy Hilfiger aan omdat hun doelgroep simpelweg grotendeels van hun vrije tijd spendeert in Roblox. De jeugd leeft echt in deze virtuele wereld.

De kracht van user-generated content wordt in Roblox wel duidelijk aangezien er 24 miljoen 3D experiences te spelen zijn in het platform, onmogelijk te onderhouden door een groepje developers!

  • Gebruikersgeneratie: Roblox is gebaseerd op de participatie van gebruikers en stelt hen in staat om zelf content te creëren, waaronder virtuele werelden, games en items. Dit draagt bij aan de groei en ontwikkeling van de metaverse door een breed scala aan ervaringen te bieden die door de gebruikers zelf zijn gemaakt.
  • Sociale interactie: Roblox legt de nadruk op sociale interactie tussen gebruikers. Spelers kunnen communiceren, samenwerken en samenkomen in de gecreëerde werelden en games. Dit draagt bij aan het gemeenschapsgevoel en de sociaal-verbonden ervaringen die kenmerkend zijn voor de metaverse.
  • Economie en virtuele valuta: Roblox heeft een economie binnen het platform, waarin gebruikers virtuele valuta (Robux) kunnen verdienen en uitgeven. Dit stelt gebruikers in staat om items te kopen, te verkopen en te ruilen, waardoor een economisch systeem ontstaat binnen de metaverse.
  • Platform voor ontwikkelaars: Roblox biedt tools en ontwikkelingsmogelijkheden voor gebruikers om hun eigen games en ervaringen te creëren. Het platform heeft een sterke community van ontwikkelaars die bijdragen aan de groei en diversiteit van de metaverse.
  • Evenementen en virtuele concerten: Roblox organiseert regelmatig evenementen en virtuele concerten, waarin gebruikers kunnen deelnemen aan unieke ervaringen en live-optredens van bekende artiesten kunnen bijwonen. Dit bevordert de immersieve en interactieve aspecten van de metaverse.

Lees meer over Roblox

3. Microsoft

Gefocust op VR, AR, Connectivity, AI & Software

  • Gaming en Xbox: Microsoft is een belangrijke speler in de gamingindustrie en Xbox is hun gamingplatform. Xbox Live en Xbox Game Pass bieden een breed scala aan online gamingmogelijkheden, community-interactie en toegang tot een uitgebreide bibliotheek met games. Ook heeft Microsoft Activision Blizzard overgenomen, daarmee dus ook Call of Duty & Candy Crush Sage. Deze activiteiten op het gebied van games dragen bij aan de sociale en interactieve aspecten van de metaverse.
  • Collaboration Tools: Microsoft biedt verschillende samenwerkingstools, zoals Microsoft Teams, die gebruikers in staat stellen om te communiceren, samen te werken en virtueel samen te komen. Deze tools kunnen worden gebruikt om virtuele vergaderingen, conferenties en andere vormen van interactie binnen de metaverse te faciliteren.
  • Azure-cloudplatform: Microsoft Azure biedt een schaalbaar en krachtig cloudplatform dat kan worden gebruikt voor het ontwikkelen, implementeren en beheren van metaverse-toepassingen en -diensten. Het biedt mogelijkheden voor het hosten van virtuele omgevingen, het verwerken van grote hoeveelheden gegevens en het faciliteren van real-time samenwerking.
  • HoloLens en Windows Mixed Reality: Microsoft heeft de HoloLens ontwikkeld, een augmented reality (AR)-headset die gebruikers in staat stelt om digitale content te ervaren en interactie te hebben met virtuele objecten in de echte wereld. Microsoft ondersteunt ook het Windows Mixed Reality-platform, dat andere AR- en VR-apparaten en -ervaringen omvat.
  • Microsoft Mesh: Microsoft Mesh is een platform voor gemengde realiteit (MR) dat is ontworpen om mensen te verbinden en samen te brengen in virtuele omgevingen. Het stelt gebruikers in staat om via verschillende apparaten samen te werken, te communiceren en te delen in een gedeelde ruimte, wat bijdraagt aan de metaverse-ervaring.

4. Meta (Facebook)

Gefocust op VR, AR, Software & Connectivity

  • Metaverse Research: Meta heeft aangegeven dat ze zich richten op het investeren in onderzoek en ontwikkeling van technologieën die de metaverse mogelijk maken. Dit omvat onderzoek naar en ontwikkeling van augmented reality (AR), virtual reality (VR), kunstmatige intelligentie (AI) en andere relevante technologieën.
  • Horizon Worlds: Meta heeft Horizon Worlds geïntroduceerd, een sociaal VR-platform dat gebruikers in staat stelt om 3D-werelden te verkennen, te creëren en te delen. Het doel is om een ruimte te bieden waar mensen samenkomen, interactie hebben en ervaringen delen binnen een virtuele omgeving.
  • Samenwerking en open standaarden: Meta heeft verklaard dat ze willen samenwerken met andere bedrijven, ontwikkelaars en de bredere gemeenschap om open standaarden en interoperabiliteit in de metaverse te bevorderen. Dit kan helpen om een meer samenhangend en verbonden metaverse-ecosysteem te creëren.
  • Horizon Works: Is een samenwerkingsplatform dat virtuele ruimtes gebruikt voor vergaderingen en activiteiten. Het platform maakt voornamelijk gebruik van virtual reality-technologie, hoewel het ook toegankelijk is via een webbrowser. Het is ontworpen om de belangrijkste bestemming te zijn voor allerlei soorten werk en samenwerking binnen de metaverse.
  • Horizon Venues: Maakt het mogelijk om events als concerten of sport wedstrijden op de eerste rij mee te maken.
  • Meta Spark: Biedt veelzijdige tools waarmee gebruikers hun creatieve ideeën tot leven kunnen brengen. Het stelt gebruikers in staat om eenvoudig schaalbare augmented reality (AR) ervaringen te bouwen en te delen. Of je nu wilt starten met vooraf gemaakte sjablonen of liever aangepaste AR-ervaringen bouwt met behulp van code, Meta Spark maakt het mogelijk om de verbeelding werkelijkheid te laten worden.
  • Meta Quest VR-headsets.
  • Meta Quest Pro: AR & VR- headset in één.
  • Ray-Ban Stories, een slimme bril waarmee je momenten vast kunt leggen.

5. Qualcomm

Gefocust op Computing power, AI, Blockchain, AR, VR, Connectivity & Software

  • Qualcomm’s Snapdragon-processors vormen de basis voor veel mobiele apparaten die AR- en VR-ervaringen mogelijk maken.
  • XR (Extended Reality) Development Kits: Qualcomm heeft ontwikkelingskits uitgebracht, zoals de Qualcomm XR1 en XR2 platforms, die zijn ontworpen om fabrikanten te helpen bij het bouwen van AR- en VR-apparaten.
  • 3D Depth Sensing: Qualcomm heeft technologieën ontwikkeld voor het vastleggen van diepte-informatie in 3D, waardoor betere AR- en VR-ervaringen mogelijk zijn.
  • Snapdragon XR Platform: Qualcomm heeft het Snapdragon XR-platform ontwikkeld, dat specifiek is geoptimaliseerd voor XR-apparaten. Het biedt functies zoals 3D-audio, 6DoF (Six Degrees of Freedom) tracking en ondersteuning voor hoge-resolutie displays, om meeslepende AR- en VR-ervaringen mogelijk te make

6. Autodesk

Gefocust op VR, AR, Software

  • Softwareondersteuning: Autodesk biedt verschillende softwaretools die worden gebruikt in de creatieve en technische industrieën. Deze tools kunnen mogelijk worden toegepast bij de ontwikkeling van AR-, VR- en MR-ervaringen, zoals het ontwerpen van virtuele omgevingen, het creëren van interactieve 3D-modellen en het visualiseren van ontwerpen in augmented reality.
  • BIM (Building Information Modeling): Autodesk is een prominente speler op het gebied van BIM, een proces dat het creëren en beheren van digitale representaties van gebouwen en infrastructuur omvat.
  • AEC-industrie: Autodesk richt zich op de architectuur-, engineering- en constructie-industrie (AEC). In deze sector zijn AR, VR en MR in opkomst als hulpmiddelen voor ontwerpvisualisatie, simulatie, coördinatie van bouwprocessen en het verbeteren van de samenwerking tussen teams.
  • Entertainment en Media: Autodesk-software, zoals 3D Max en Maya, wordt veel gebruikt in de entertainment- en mediaindustrie voor het creëren van visuele effecten, animaties en virtuele werelden die relevant kunnen zijn voor AR, VR en MR-toepassingen in de entertainmentsector.

7. Google

Gefocust op VR, AR, AI, Software, Connectivity

  • Google Cloud Platform: Google Cloud biedt een krachtig en schaalbaar cloudplatform dat ontwikkelaars en bedrijven kunnen gebruiken om metaverse-gerelateerde applicaties en diensten te bouwen, hosten en beheren. Het biedt ook tools en technologieën voor gegevensverwerking, machinaal leren en AI die relevant kunnen zijn voor metaverse-toepassingen.
  • Google ARCore: ARCore is een augmented reality-platform van Google dat ontwikkelaars helpt om AR-ervaringen te bouwen voor Android-apparaten. Door ARCore kunnen ontwikkelaars gebruikmaken van computer vision-technologieën om virtuele objecten te plaatsen en te laten interageren met de echte wereld.
  • Google Maps en Earth: Google Maps en Google Earth bieden uitgebreide geografische gegevens en kaarten die kunnen worden gebruikt in metaverse-toepassingen. Deze platforms kunnen een basis vormen voor het creëren van virtuele werelden en omgevingen binnen de metaverse.
  • Google meet
  • Google Lens: Google Lens is een beeldherkenningstechnologie die gebruikmaakt van machine learning en computer vision. Het kan objecten en tekst in de echte wereld identificeren en relevante informatie verschaffen. Deze technologie kan worden toegepast in metaverse-ervaringen om gebruikers te helpen bij het identificeren en interactie hebben met objecten en hun omgeving.
  • Google Project Iris: Het lijkt op een VR-bril maar hij is voor AR bedoeld.
  • Google Project Starline: Een project dat maximaal 2 mensen verbind in een soort levensechte video call.
  • Overname Smart Glasses Company North
  • Overname MicroLED startup Raxium

8. Apple

Gefocust op VR, AR, Software, Connectivity

  • AR / VR, Apple’s Mixed Reality glasses komen eraan.
  • RealityKit: Apple’s RealityKit is een framework dat ontwikkelaars helpt bij het bouwen van AR-ervaringen met fotorealistische graphics, animaties en audio. Het biedt ook ondersteuning voor ruimtelijk geluid en fysica simulaties, waardoor ontwikkelaars hoogwaardige AR-content kunnen maken.
  • AR glasses.
  • Apple Silicon: Apple’s transitie naar het gebruik van eigen ARM-gebaseerde chips, bekend als Apple Silicon, kan de prestaties en efficiëntie verbeteren van apparaten die worden gebruikt voor metaverse-toepassingen. Dit kan leiden tot een betere gebruikerservaring en de mogelijkheid om geavanceerdere AR- en VR-ervaringen te ondersteunen.
  • ARKit: Apple heeft ARKit ontwikkeld, een augmented reality (AR) software development kit (SDK) voor iOS-apparaten. ARKit stelt ontwikkelaars in staat om AR-ervaringen te creëren voor iPhone en iPad, waardoor gebruikers virtuele objecten in de echte wereld kunnen plaatsen en interactie kunnen hebben met AR-content.

9. Unity

Gefocust op VR, AR, Software & Connectivity

  • Unity Engine: Het Unity-platform is een krachtige en veelgebruikte game engine die gebruikt wordt voor het ontwikkelen van zowel 2D- als 3D-games en interactieve ervaringen. Veel metaverse-toepassingen, waaronder virtuele werelden en sociale platforms, worden gebouwd met behulp van Unity. De flexibiliteit en uitgebreide mogelijkheden van de Unity Engine maken het een populair hulpmiddel voor het creëren van metaverse-ervaringen.
  • Unity Reflect: Unity Reflect is een product van Unity dat specifiek is ontwikkeld voor de bouwsector en de AEC (Architecture, Engineering, Construction)-industrie. Het maakt het mogelijk om 3D-ontwerpgegevens om te zetten in real-time, interactieve 3D-modellen die gebruikt kunnen worden voor samenwerking en visualisatie in de metaverse.
  • Unity Multiplayer: Unity Multiplayer is een netwerkoplossing die ontwikkelaars in staat stelt om multiplayer-functionaliteit toe te voegen aan hun metaverse-applicaties. Hierdoor kunnen gebruikers gelijktijdig samenwerken, communiceren en interageren binnen virtuele omgevingen.
  • Unity Asset Store: Unity heeft een uitgebreide Asset Store waar ontwikkelaars 3D-modellen, shaders, scripts en andere middelen kunnen verkrijgen om te gebruiken in hun metaverse-projecten. De Asset Store vergemakkelijkt het delen van content en versnelt het ontwikkelingsproces voor metaverse-ervaringen.

10. Snap Inc.

Gefocust op AR

  • Is voornamelijk ver in het creëren van je eigen online persoonlijkheid, zoals 3D avatars, die gebruikers kunnen gebruiken in het platform.
  • Augmented Reality (AR) Lenses: Snapchat staat bekend om zijn AR Lenses, die gebruikers in staat stellen om real-time augmented reality-effecten toe te passen op hun foto’s en video’s. Deze AR Lenses kunnen variëren van gezichtsfilters tot interactieve 3D-objecten en omgevingen. Door gebruikers AR-ervaringen te bieden, draagt Snapchat bij aan de verspreiding en acceptatie van AR-technologie, die een belangrijk onderdeel kan zijn van de metaverse.
  • Verbindingen met ontwikkelaars: Snapchat heeft verschillende initiatieven gelanceerd om ontwikkelaars aan te moedigen om metaverse-gerelateerde content en ervaringen te creëren op het platform. Bijvoorbeeld, de Lens Studio van Snapchat biedt ontwikkelaars tools en middelen om hun eigen AR Lenses te maken en deze te delen met de Snapchat-gemeenschap.
  • Spectacles: Spectacles zijn de slimme brillen van Snapchat, die zijn uitgerust met camera’s om foto’s en video’s op te nemen. Deze brillen zijn ontworpen om gebruikers een eerste persoonsperspectief te bieden bij het vastleggen van momenten en het delen van hun ervaringen. Hoewel de eerste versie van Spectacles zich voornamelijk richtte op het delen van beelden op Snapchat zelf, kunnen toekomstige iteraties mogelijk een rol spelen in het vastleggen van metaverse-ervaringen en het delen ervan met anderen.
  • Mogelijke samenwerking met Niantic (makers van Pokemon Go)

Deel:

Meest populaire posts:

Rens

Rens

Metaverse & Tech enthousiast! Business Innovator van oorsprong, gaat goed op efficiëntie en heeft een hart voor technologie.

Ik heb een hekel aan dit soort meldingen, maar zal het zelf helaas ook moeten doen: Alle uitingen van dit platform komen voort uit mijn eigen mening en zijn dus geen financieel advies! Houd a.u.b. in de gaten dat de Metaverse, crypto  & NFT markt snel beweegt, waardoor sommige informatie achterhaald kan zijn. Doe altijd je eigen onderzoek! Gr. Rens.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Waar ben je naar op zoek?

Meest populair:

Meta Quest 3

De Meta Quest 3 komt eraan

Meta brengt de Meta Quest 3 (ook wel Oculus Quest 3 genoemd, Oculus is overgenomen door Meta (Facebook)) aankomende herfst op markt. Deze MR(Mixed Reality)-headset

Lees meer