Ik kan me voorstellen dat je hebt gehoord over Facebooks nieuwe naam; Meta. Het heeft voor veel vragen gezorgd, een van de meest gestelde is: Wat is de Metaverse? Ik geprobeerd het uit te leggen in één zin: De metaverse is een netwerk van real-time rendered 3D ruimtes en layers gefocust op sociale connecties. De metaverse is dus niet alleen een virtuele wereld! Dit is een misconceptie die bij veel mensen op speelt. De metaverse kan bezocht worden met een smartphone net zo goed als met een PC, het is net zo goed een 3D layer over de echte wereld die je met augmented reality bril vertoont als een virtuele wereld waar je met een virtual reality bril in stapt. Je kunt er zelfs zonder AR of VR bril instappen zoals gebeurt met Pokémon Go.
Handige linkjes:
- Wat betekent metaverse?
- Wat is de metaverse niet?
- Hoe gaat de metaverse eruit zien?
- Open vs Gesloten metaverse
- Hoe kan ik de metaverse bezoeken?
- Hoe kan ik investeren in de metaverse?
- Conclusie
Wat betekent metaverse?
Ik wil graag starten met de exacte betekenis van het woord: ‘metaverse’ ook wel ‘metaversum’ genoemd. ‘Meta’ betekent in het engels ‘beyond’, als je dit naar het Nederlands vertaald betekent het voorbij, navolgend. Het andere deel: ‘Verse’ komt van universe, oftewel het universum. ‘Meta’ en ‘Universe’ gecombineerd maakt ‘metaverse’. Het grappige is dat het woord in 1993 al voor het eerst verscheen in Snow Crash, een roman gecreëerd door Neal Stephensons, het ging over de technologie van het internet.
Wat is de metaverse niet?
Deze vraag vind ik eigenlijk interessanter dan de vraag over wat de metaverse wel is, dit komt omdat de toekomst van de metaverse nog geschetst moet worden. Er is veel hype ontstaan en binnen die hype is er rondgegaan dat de metaverse één virtuele wereld is. Terwijl de grote bedrijven zoals NVIDIA, Roblox en Epic Games de metaverse zien als meerdere 3D rendered ruimtes en layers die samen de metaverse vormen. Dit zijn bedrijven die de technologie en de kennis hebben om de metaverse realiteit te maken. 3x raden welke kant de metaverse dan op zal gaan.
Ook wordt er vaak gezegd dat Web-3 de metaverse is, dat hoeft echter niet zo te zijn volgens de grootheden. Volgens de grootheden moet er wel een nieuw soort digitale economie ontstaan waardoor alles zoals zij dat mooi noemen ‘interoperable’ moet zijn, hiermee bedoelen ze dat alle digitale eigendommen over de verschillende virtuele ruimtes en layers te ruilen moeten zijn en de items in meerdere werelden gebruikt moeten kunnen worden. Nu lijkt de Web-3 technologie (blockchain, NFT’s & Crypto) daar perfect voor te zijn, dit geven de meeste van de grootheden ook wel toe, maar ze zeggen dat het niet in steen staat geschreven dat blokchain, NFT’s & crypto hier de oplossing voor zijn (bron: Bloomberg Intelligence podcast).
Zelf denk ik echter wel dat dit de oplossing gaat zijn, vooral omdat de Web-3 technologie zich in games als Axie Infinity al heeft bewezen. En zodra iets zo goed werkt springen er veel andere bedrijven op om er hun voordeel uit te halen zonder zelf opnieuw het wiel te hoeven uitvinden. Dan heb je daarnaast nog de critici over de hoge gas fees en de traagheid van transacties die wel eens opspelen in de blockchain wereld, maar daar worden momenteel van allerlei oplossingen voor gebouwd, grote successen hierin zijn de Polygon en Solana blockchain. Zo heeft nu ook Meta haar eerste NFT minting fase gepland op Polygon!
Hoe gaat de metaverse eruit zien?
De belangrijkste drijfveer in de metaverse zijn sociale connecties. De metaverse ontstaat in wezen doordat de mens wil communiceren via het internet. De manier van communiceren wordt echter elke keer verbeterd, eerst konden we informatie delen via het internet, we konden chatten met elkaar en vervolgens konden we via apps als Facebook en Instagram onze dagelijkse bezigheden delen via afbeeldingen en video’s.
Nu komt er een tijdperk aan waarin we via onze eigen 3D avatars kunnen communiceren in 3D rendered virtuele ruimtes. Dit is de volgende stap van de communicatie via het internet. Deze stap gaat er op lange termijn voor zorgen dat de echte wereld een digitale 3D layer over zich heen krijgt die onze realiteit aanpast, dit noemen we augmented reality (AR).
Ook zullen er gelijktijdig 3D virtuele ruimtes ontstaan die een nieuwe digitale werkelijkheid bieden, ook wel virtual reality (VR) genoemd. Met de beste VR-brillen en haptic suits (een pak dat gebruik maakt van je zenuwen om digitaal gevoel te simuleren) worden deze experiences levens echt.
Augmented Reality in de metaverse
Een van de toegankelijkste voorbeelden is de IKEA Place app, met deze app kun je doormiddel van augmented reality uitproberen of de stoel die je wilt gaan kopen in jouw woonkamer past. Echter is dit doormiddel van een telefoon.
De volgende stap is augmented reality toepassen doormiddel van een AR-bril. Stel je voor je draagt een AR-bril, deze AR-bril monitort continu wat je doet, klinkt eng maar heeft ook voordelen; Zodra je jouw sleutels kwijt bent en je vraagt aan jouw AR-bril waar je sleutels gebleven zijn wijst de AR-bril met pijlen de weg naar jouw sleutels. Handig toch?
Ander voorbeeld, stel je voor je bent een aandelen handelaar. Je hebt veel schermen nodig om alle actie in de markt te monitoren, schermen zijn duur en zijn niet aan te passen qua grootte zodra je ze hebt gekocht. Je koopt een augmented reality bril en hebt op eens geen schermen meer nodig. De AR-bril kan schermen tonen als hologrammen en kan grafieken tot leven brengen.
Je kan zoveel schermen tonen als je wilt en bent niet meer gebonden aan de werkplek waar je voormalige schermen stonden. Je zou je werk zelfs op een bankje in een park kunnen doen met een augmented reality bril.
Ook AR kan heel wat betekenen voor sporten en gamen, ookal verwachten veel mensen dat de ontwikkelingen in sporten en gamen vooral in de VR hoek zitten. Er worden momenteel AR games ontworpen waarbij je vuurballen op elkaar af kan schieten, het enige wat je nodig hebt is wat ruimte en een paar AR-brillen.
Ook kan het een stuk simpeler, zoals schaken of een potje tafeltennis:
Ookal denkt de mainstream dat virtuele werelden en virtual reality het meest populair gaan worden, vergeet dan niet dat AR uiteindelijk breder geadopteerd zal worden dan VR vanwege de toegankelijkheid van AR, VR sluit jou namelijk af van de rest van de wereld wat ervoor zorgt dat je hier echt de tijd en ruimte voor moet nemen. AR daarentegen zorgt ervoor dat het dagelijks leven makkelijker en efficiënter wordt zoals je in de voorbeelden ziet, wat ervoor zorgt dat het grotendeels van je dag gebruikt kan worden.
Virtual Reality in de metaverse
VR brengt weer andere mogelijkheden met zich mee, VR zorgt ervoor dat je je af kan sluiten van de huidige wereld en een volledig andere realiteit kan ervaren. Zo zorgt VR technologie ervoor dat sport nog leuker wordt. Zo kun je boksen tegen Floyd Mayweather in Vegas, zwaardvechten tegen Obi Wan Kenobi op de Death Star en tennissen tegen Rafael Nadal in het Wembley stadion.
Ook kan VR ervoor zorgen dat de gezondheidszorg erop vooruit gaat door oneindig te kunnen oefenen voordat ze op een echte patiënt te werk gaan:
En kan VR mensen met een beperking weer laten uitoefenen wat ze lief hadden voordat ze de beperking kregen:
Ook kun je waar je ook wilt films kijken, zonder dat het zonlicht je scherm bedekt met een weerkaatsing. En heb je natuurlijk de o zo besproken concerten. De meest besproken is nog altijd die van Travis Scott in de game Fortnite:
Moet je nagaan wat deze technologie kan betekenen voor de huidige evenementen wereld. Artiesten hoeven niet meer de hele wereld over voor een album tour. Entertainment ervaringen zijn niet meer gebonden aan zwaartekracht, overvol publiek, fysieke beperkingen, een statisch podium en de biergooierij die we in Nederland kennen.
En wat denk je dat er gebeurt met dagjes shoppen? Je hebt het waarschijnlijk al geraden; Er komen virtuele shopping centra, maar wat je waarschijnlijk nog niet geraden had, is dat je jouw eigen lichaam zal kunnen uploaden in de virtuele omgeving. Op deze manier kan je virtueel kleding passen en je besluit maken gebaseerd op een 3D-model dat je van alle kanten kan bekijken, een stuk beter dan een mirror view of niet?
Een stapje verder zou zijn dat je jouw loopje toevoegt aan je 3D-model en kan zien hoe de kleding staat terwijl je loopt. Door deze ontwikkelingen hoef je niet meer 5 verschillende maten van één kledingstuk te bestellen en de overige terug te sturen, je zult in één keer de goede maat vinden!
Web 3.0 en de metaverse
AR en VR zullen samenkomen met het nieuwe economische stelsel van Web 3.0 (de toevoeging van blockchain, NFT’s en crypto), zodat personen niet alleen virtuele experiences kunnen ervaren maar ook digitale eigendommen kunnen bezitten die in elke virtuele wereld gebruikt kunnen worden, voorbeeld:
Stel je voor je speelt een videogame als Call of Duty, je hebt hier heel wat punten op verdiend waarmee je wapens en skins kan kopen. Door de toevoeging van blockchain, NFT’s en crypto kun je jouw wapens en skins inwisselen voor crypto coins waardoor je dus letterlijk je digitale bezittingen op Call of Duty zal kunnen verkopen en van dit geld boodschappen kan gaan doen of het geld weer in een nieuw spel kan stoppen. Dit is dan ook waar het Play-to-Earn model ontstaat. Mensen zullen geld kunnen verdienen door te gamen, zonder daarvoor een pro speler te hoeven zijn.
Ook zal er in de toekomst een bedrijf zijn dat een AI creëert die ervoor zorgt dat jouw eigen avatar in elke game te gebruiken is. Dit is de ‘interoperability’ waar Mark Zuckerberg het vaak over heeft. Hiervoor zal er een basis item moeten zijn dat vervolgens naar elke pixels van elke game vertaald wordt. De NFT technologie is hier in mijn ogen uitermate geschikt voor.
Ik refereer meestal naar Ready Player One (ook heb je Black Mirror en The Matrix) als ik met mensen praat over de metaverse en Web 3.0. De film is gebaseerd op een scenario waarin iedereen in een digitale wereld leeft en enkel slaapt en eet in de fysieke wereld, dit scenario zou voor een deel van de bevolking nog wel eens werkelijkheid kunnen worden. Deze film gaat alleen wel over een gesloten metaverse en er komt alleen virtual reality in voor.
Open vs Gesloten metaverse
Een Open metaverse bestaat uit meerdere 3D ruimtes waar een gebruiker kan communiceren met anderen. Een open metaverse wordt niet door één bedrijf gerealiseerd, je kunt de virtuele werelden die de bedrijven realiseren beter zien als platformen waar de gebruiker van platform naar platform gaat afhankelijk van de soort communicatie of experience die de gebruiker zoekt. In een open metaverse is het dus belangrijk dat items in elk platform te gebruiken zijn zodat een gebruiker zijn/haar geld en digitale eigendommen niet vast komen te zitten in één platform.
In een Gesloten metaverse wordt de metaverse gerealiseerd door één aanbieder in de vorm van een virtuele wereld, zoals Meta probeert. Echter is dit niet mogelijk omdat er nog teveel ontwikkeld moet worden om de metaverse waar te maken. Zelfs Meta kan dit niet in zijn eentje aan. De metaverse waar het merendeel het over heeft bevat ‘real-time immersive 3D experiences’ zoals ze dat mooi noemen. Hiermee doelen ze op levensechte experiences waarvan het verschil tussen virtual reality en realiteit niet te onderscheiden is.
Om dit waar te maken heeft Meta bijvoorbeeld NVIDIA nodig om de grafische kaarten (videokaart) te ontwikkelen die de ‘real-time immersive 3D experiences’ kunnen draaien, zonder de kennis van NVIDIA zou Meta hier nog 10 jaar extra over doen.
Momenteel kost een fatsoenlijke grafische kaart die virtual reality soepel kan draaien al gauw boven de 500 euro en dan heb je enkel de grafische kaart en zijn de experiences nog lang niet waar ze moeten zijn.
Ook is dit voor een PC, wat het dus nog alleen mogelijk maakt voor het virtual reality gedachtegoed van de metaverse. Deze grafische kaarten zullen veel compacter moeten worden om dezelfde performance voor het augmented reality gedachtegoed te kunnen waarmaken.
Hoe kan ik de metaverse bezoeken?
Om wat verwarring te voorkomen; Meta (Facebook) is niet de eigenaar of bedenker van de metaverse. Ze gebruiken enkel een deel van de naam om aan te geven dat zij gefocust zijn op de metaverse. Ze zijn bezig met het bouwen van een eigen metaverse.
De metaverse is niet één virtuele wereld, het is een netwerk van virtuele werelden. Om de metaverse te bezoeken, zul je dus een virtuele wereld moeten zoeken. Momenteel zijn deze virtuele werelden die bestaan voornamelijk gefocust op gamen, zoals: Roblox, Fortnite en The Sandbox. Maar er zijn ook al werelden die voornamelijk gericht zijn op kunst, meetings en festivals, zoals: Decentraland en Somnium Space VR. Ik zou je aanraden om een kijkje te nemen in Decentraland of Roblox, deze virtuele werelden zijn namelijk het toegankelijkst.
Hoe kan ik in de metaverse investeren?
Er zijn een paar toegankelijke manieren om te investeren in de metaverse. Je kunt bijvoorbeeld investeren in virtueel landgoed in decentrale werelden, waar alle macht bij de landeigenaren liggen.
Als virtueel landgoed te duur is kun je investeren in de cryptocurrencies die deze virtuele werelden gebruiken, hoe meer de wereld gebruikt wordt, hoe groter de vraag naar de crypto coin van die wereld, hoe harder de coin stijgt.
Als crypto niets voor jou is kun je aandelen kopen van bedrijven die een bijdrage leveren aan de metaverse. Richt je voornamelijk op bedrijven die een eigen metaverse maken, software bieden om een metaverse te maken of virtual reality accessoires maken, zoals VR brillen of haptic suits.
Virtueel landgoed
De virtuele werelden waar ik het zojuist over had bieden voornamelijk landgoed in de vorm van NFT’s (non fungible tokens). NFT’s zijn niet-uitwisselbare eenheden aan data op de blockchain. Dit betekent dat de token zelf niet verandert kan worden. De token kan enkel gekocht en verkocht worden door de eigenaar. Een NFT wordt gebruikt als een soort openbaar certificaat voor het controleren van authenticiteit en eigenaarschap. Als jij de NFT bezit, bezit jij wat aan de token verbonden is. Dus als jij de token (NFT) van Decentraland parcel 9,50 (getallen zijn coördinaten) bezit, dan ben jij de enige die toegang heeft tot dat stukje land en ben jij ook de enige die het kan aanpassen, want je moet de NFT in je wallet hebben zitten om toegang te krijgen tot dat stukje land.
Hier is een lijstje van virtueel landgoed dat ik interessant vind:
Beste wallet voor NFT’s
MetaMask is de meest geadopteerde wallet voor NFT’s, dus ik zou voor Metamask kiezen. Vooral als je wil investeren in opkomende virtuele werelden, niet alle werelden ondersteunen concurrent Coinbase namelijk. Hier is een guide voor het aanmaken van een Metamask wallet.
Cryptocurrencies
De volgende cryptocurrencies vind ik interessant:
- MANA
- SAND
- CUBE
- WRLD
Beste wallet voor cryptocurrencies
Ik raad je niet aan om Metamask voor cryptocurrencies te gebruiken, de gas fees voor het traden van coins is met deze wallet namelijk veel te hoog. Een eenvoudige wallet al Bitvavo is hiervoor veel toegankelijker en goedkoper. Volg de guide over hoe zet je cryptocurrency op je MetaMask wallet voor het aanmaken van een Bitvavo wallet.
Aandelen
Ik heb een kort en krachtig artikel geschreven over de top 10 metaverse aandelen van 2023!
Conclusie: Metaverse
De metaverse heeft veel te bieden; Mensen kunnen boxen tegen Floyd Mayweather, mensen met een beperking kunnen weer doen wat ze altijd lief hadden, je kunt overal films kijken, werken, concerten bijwonen, je kunt je lichaam inscannen om kleding te passen en je kunt je AR bril vragen waar je jouw sleutels hebt gelaten.
Verder is het belangrijk te onthouden dat de metaverse niet één virtuele wereld is en dat augmented reality niet onderschat mag worden!
Wat betreft geld, brengt de metaverse veel financiële mogelijkheden met zich mee. Je kan geld verdienen door games te spelen, je kunt investeren in aandelen en in virtueel landgoed. Wacht maar tot je met je virtueel landgoed een stuk land in de echte wereld kan kopen! How about that?
Dus welke persoon ga je zijn? Degene die sport, gamet, shopt, chillt of investeert in de metaverse? Of ben je een allrounder? Ik raad je aan de metaverse een kans te geven!